A kandeláberek technikailag is megújulnak: az eddigi nátriumlámpás világítás helyett mindegyik korszerű és energiatakarékos LED-fényforrással működik majd.
A világítóoszlopokat már azelőtt el kellett távolítani a hídról, hogy a bontási munkák megkezdődhettek volna, ezért az első kandelábereket a Lánchíd 2021. június 16-i teljes lezárásakor emelték le a hídfőről. Mivel a kandeláberekről részletes szakmai dokumentáció nem állt rendelkezésre, a szakemberek állapotfölméréssel kezdték a munkát.
Az eredeti
közvilágítási oszlopokból négy nagy, három lámpatesttel felszerelt Széchenyi- korabeli
bronzkandeláber maradt meg. A két világháború között (amikor a közvilágítás korszerűsítése
miatt sűrűbben kellett elhelyezni az oszlopokat) már vasöntvények kerültek a hídra,
és szintén vasöntvényeket használtak a Lánchíd 1949-es helyreállításakor is.
Ilyen vasöntvény az egy lámpatestes, 12 darab parti és a 8 pilonkandeláber,
valamint a 32 egyágú hídkandeláber is.
A mostani
felújítás során a szakemberek a hídkandeláberek 1914-es megjelenését vették alapul.
Korabeli fotók, dokumentumok és cikkek segítségével a híd múltjához méltó és a hiteles
továbbélését szolgáló állapot kialakítását tűzték ki célul. Ezért
örökségvédelmi szakértők bevonásával és felügyeletével 32 oszlopot rekonstruálnak,
és háromágú kandeláberként újra legyártják őket, 24 kandelábert pedig (köztük a
négy Széchenyi-korabelit) gondosan restaurálnak.
A díszes
világítóoszlopok technikailag is megújulnak: az eddigi nátriumlámpás világítás helyett
valamennyi kandeláber korszerű és energiatakarékos LED-fényforrással kerül a Lánchídra.
***
A kutatások
eredményei alapján aprólékos munkával tervezték meg és készítették el a kandeláberek
öntőmintáit, amelyek felhasználásával a mohácsi öntödében gyártják a világítóoszlopok
vasszerkezetét. A vasöntödében a korabeli technológiához hasonlóan, de modern
eszközökkel folyik a munka. Az úgynevezett homokszekrényekben először az öntőminták
segítségével a kandeláberelemek negatív formáját hozzák létre, majd homokból készült
magminta behelyezésével kialakítják a belső üregeket is. Az öntvényhez
szükséges alapanyagot indukciós kemencékben melegítik, majd csaknem 1400
Celsius-fokos hőmérsékleten lecsapolják és üstökbe töltik az olvadékot. Ebből
öntik a vasat a homokszekrényekbe, és miután kihűlnek, kiveszik a kész
vasöntvényeket, amelyek felülettisztítás után hagyják el a gyárat.
Összeállításuk
után a restaurált és az új vasöntvény kandelábereket is a Lánchíd kékesszürke
színére festve helyezik vissza, míg a négy, Széchenyi-korabeli, nagy kandelábernél
az eredeti bronzfelület látszik majd.
***
A Lánchíd
felújítását 2021 tavaszán kezdte a kivitelezést elnyerő A-Híd Zrt., és már nem
tűrt halasztást. Hazánk egyik legfontosabb kulturális örökségének és jelképének
korszerűsítése a tervek szerint 2023-ig tart, de az útpálya már idén, év végén
elkészül.
A korszerűsítéssel
kapcsolatos hírek, információk és aktualitások a www.lanchid.hu oldalon folyamatosan
nyomon követhetők, a felújítás eddigi jelentősebb eseményei pedig ezen a linken,
egy idővonalon érhetők el.
(Forrás: Budapesti
Közlekedési Központ)
------------------------------------------------------------
Leközlő:
Polgár Julianna
(szerk.- és fotórip., könyvtáros - volt Duna TV, MTI;
főszerkesztő - POLGÁRI ÖSSZMAGYAR ÖRÖMHÍR MÉDIA;
GYÖNGYSZAVÚ MÚZSA MÉDIA - gyongy.pol.dtv.mti8@gmail.com;
budapesti tudósító - HUNSOR.SE; Szabad Szalon (SK) - pjulcsillag8@gmail.com);
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése