2018. június 28., csütörtök

ENERGIAKÖVETEK AZ ISKOLÁKBA (2018.)

Megvannak 2018. Energiakövetei! --- Szuperhősöket a magyar oktatásba!

A tavalyi nagy sikerre való tekintettel idén is meghirdette pályázatát
a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) a felsőoktatási
intézményekben természettudományos tárgyakat hallgató diákok számára.


Az eredményhirdetésre ünnepélyes díjátadó keretében került sor, amelyen három diák nyerte el az Energiakövet 2018 címet és a hozzá járó ösztöndíjat.

Idén is nagy sikerrel zárult a MEKH Energiakövetek pályázata, melyre május 13-án éjfélig lehetett jelentkezni. Pályázni egy bemutatkozó motivációs videóval és egy felső tagozatos általános iskolai vagy középiskolás korosztályra szabott – az energiatermelés, az energiatudatosság vagy az energiatakarékosság témáját feldolgozó – tanóra vázlatával lehetett. 

A pályázati anyaggal szemben elvárás volt, hogy újszerűen és élvezetesen meséljen a fiataloknak az energiáról, és tartalmazzon egy, a tanóra témájához kapcsolódó látványos kísérletet is.

A beérkezett pályázatokat három szempont szerint értékelte a zsűri: a szakmai tartalomról Dr. Grabner Péter, a MEKH energetikáért felelős elnökhelyettese, az oktatás-szakmai színvonalról pedig Czippán Katalin, környezeti nevelési és kommunikációs szakember beszélt.

Dr. Grabner Péter: „Öröm ilyen lelkes és felkészült fiatalok pályázatai közül válogatni. A nyerteseink feladata elsősorban az lesz, hogy száraz fizikaórák helyett olyan izgalmas és emlékezetes előadásokat tartsanak, amelyek bemutatják, milyen a környezetkímélő és fenntartható energiafelhasználás. Ők a nagyköveteink, akik megmutatják, hogy a Hivatal munkája sokkal több, mint számok és adatok összessége: a MEKH számára a felnövő generációk energiatudatossága is alapvető fontosságú.”

„Úgy tűnik, tavalyi Energiaköveteink vonzó példát mutattak. Ebben az évben több helyről, változatos témákkal jelentkeztek hallgatók, akik sokat dolgoztak pályázatukon. Volt látványos animáció, és a klasszikus ,,húzd ki, kapcsold ki, zárd el" témák mellett megjelentek az energiához kapcsolódó egészségi, építészeti vagy hulladékkezelési szempontok is. Nagyon várom már a felkészítő tréningeket, hogy együtt dolgozhassak leendő szuperhőseinkkel” – mondta Czippán Katalin.

Harmadik zsűritagként a társadalmi felelősségvállalási program mellé álló Zsíros László Róbert, a Szertár Projekt alapítója, az élvezhetőséget és az érthetőséget értékelte: „Bár a témakör adott volt, mégsem volt két pályázó, aki azonos módon közelítette volna meg az energiahatékonyság kérdését. Ez egyrészt jó, hiszen azt példázza, hogy egy igen sokrétű problémakörről van szó, ami át- meg átszövi az életünk minden elemét, másrészt viszont nehéz helyzetbe hozta a zsűrit. Nem könnyű ennyi kreatív pályázó közül kiválasztani azokat, akik végül bekerülnek az Energiakövet programba. Az értékelésnél figyelembe vettük az óravázlatok megvalósíthatósága mellett azt is, hogy egy-egy egyedi megközelítés mennyire tudja majd formálni a diákok szemléletét.”

***

A szakmai zsűri végül három olyan hallgatót választott ki, akik Energiakövetként egy ország szupertanárai lehetnek: mindhárom ,,SZUPERHŐS" élvezetes formában, rendhagyó eszközökkel képesek előadást tartani diákoknak az energiatudatosságról és az energiatakarékosságról.

Duba Gergely (24 éves) – a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hallgatója, Épületgépészeti és eljárás-technikai gépészmérnöki mesterképzési szak, I. évfolyam. A diákokkal nemcsak a napelem vagy egy vízturbina működését modellezik majd, de sorra veszik a tudatos energiafogyasztás lehetőségeit. Hol tart a megújuló energia fejlesztése? Hogyan legyünk energiatakarékosak? Milyen egy energiatakarékos családi ház és hogyan működik egy energiatakarékos falu? Ezekre a kérdésekre is választ kapnak majd a diákok. Óravázlat téma: Megújulók, csak okosan! Célcsoport: általános iskola felső tagozat és középiskola.

Fehér Anna (24 éves) – az ELTE Földrajz-latin osztatlan tanárszak, IV. évfolyam hallgatója. Kreatív feladatokkal hívja fel a fiatalok figyelmét a környezeti problémákra, a fenntartható fejlődés és az energiahatékonyság fontosságára. Anna is kísérletekkel és helyzetgyakorlatokkal színesíti tanóráit, ahol olyan problémák is terítékre kerülnek majd, mint a légszennyezettség, a globális felmelegedés vagy a szennyezőanyag kibocsátás. Óravázlat téma: Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan! Célcsoport: általános iskola felső tagozat.

Kovács Réka 24 éves – a Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Kar, II. évfolyam hallgatója. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lenne jártas az energetikában. 2015-ben alkalmazott környezetkutatóként végzett az ELTE-n, 2017-ben pedig környezetmérnökként szerzett oklevelet a BME-n. Az ökológiai lábnyom után ered a diákokkal. Tanóráin interaktív feladatokkal bővíthetik tudásukat a diákok az energiatakarékosság és a környezetvédelem témakörében. Mennyi energiát és pénzt lehet megspórolni néhány egyszerű megoldás bevezetésével és eszközzel? Óravázlat téma: Háztartások energiafelhasználásának csökkentése kis lépésekben. Célcsoport: középiskola.

***

A tavalyi győztesek közül Gyulánszki Zsuzsanna - SZTE, Fizika-matematika osztatlan tanár szak - is vallhatott munkájáról. Elmondta, hogy szenvedélyesen szeret tanítani. Energiakövetként a kötelező tárgyi tudáson túl, az élet fontos kérdéseire próbált válaszokat adni a diákoknak. Mint mondta, bízik benne, hogy a diákok hasznosítható tudással és élményekkel telve távoztak az óráiról, minden egyes alkalommal.

Molnár Janka Sára – ELTE, Fizika szak – elmondta, hogy energiakövetként azt az érzést adta át a diákoknak, milyen fontos vállalás óvni-védeni a Földet a legjobb tudásunk szerint. Nagyon örül, hogy bemutathatta nekik, milyen fantasztikus a minket körülvevő világ, és bátoríthatta őket, hogyan gondolkodjanak a jövőről, illetve arról, mit is tehetnek érte.

***

Ők tehát azok, akik elnyerték a MEKH Energiakövete címet 2018-ban és a címmel járó 300 ezer forintos pénzdíjat, valamint a lehetőséget, hogy az oktatásban is kipróbálhassák magukat. A MEKH Energiakövetei többnapos előadói tréningen vesznek részt, ahol a szakma legjobbjai segítenek felkészülni nekik a tanórákra, hiszen az ösztöndíj keretében a 2018/19-es tanévben nyertes óraterveik alapján általános és középiskolákban tartják meg szuperóráikat országszerte. Felkészülésüket és az órákat az egész ország nyomon követheti a program weboldalán és közösségi felületein.

A pályázat részletei és további hírek a www.energiakovetek.hu honlapon és a program Facebook-oldalán találhatók.


(Forrás: mekh.hu)


------------------------------------------------------------

(Fotó: Polgár Julianna (JulCSIllag-fotó®))

------------------------------------------------------------

(Szerző/Leközlő:


Polgár Julianna
(szerk.- és fotórip., könyvtáros - volt Duna TV, MTI – gmzsa_pol_dtv_mti8@yahoo.com;
főszerkesztő - POLGÁRI ÖSSZMAGYAR RÖVIDHÍR MÉDIA;
GYÖNGYSZAVÚ MÚZSA MÉDIA - gyongy.pol.dtv.mti8@gmail.com;
budapesti tudósító - HUNSOR.SE; MAGYAR PÓLUS MÉDIA - lillatti8@gmail.com)
tag - Magyar Újságírók Közössége - nemzetközi sajtóig. szám: R-1649)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

POLGÁR JULIANNA KÉPRIPORTJA








































Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése